Ga naar inhoud

Foto

wanneer omzet boeken - bij transactie of bij verzending

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Erik Ykema

Erik Ykema
  • Members
  • 1 Posts:
  • Naam: Erik Ykema

Posted 23 June 2010 - 09:07

Hallo,
Van onze financiele afdeling leer ik dat pas bij wisselen van eigendom van de goederen in een verkoop transactie, ook de transactie als verkoop in de financiele administratie ingeboekt mag worden.
Als ik dus op vrijdag een order + betaling krijg en die pas maandag kan uitleveren, dan schijn ik die omzet op maandag te moeten boeken en niet op vrijdag.
Ikzelf zou liever die omzet op vrijdag boeken, omdat dat naar mijn idee beter registreert wanneer de "verkoop" plaatsvond - dat die nog geleverd moet worden vind ik voor een omzetanalyse niet relevant.

Kent iemand deze regelgeving? Zie jij het ook zo?

Alvast bedankt,
Erik

#2 Berkedam

Berkedam
  • Members
  • 11618 Posts:
  • Naam: John Westera

Posted 23 June 2010 - 09:15

Hallo,
Van onze financiele afdeling leer ik dat pas bij wisselen van eigendom van de goederen in een verkoop transactie, ook de transactie als verkoop in de financiele administratie ingeboekt mag worden.
Als ik dus op vrijdag een order + betaling krijg en die pas maandag kan uitleveren, dan schijn ik die omzet op maandag te moeten boeken en niet op vrijdag.
Ikzelf zou liever die omzet op vrijdag boeken, omdat dat naar mijn idee beter registreert wanneer de "verkoop" plaatsvond - dat die nog geleverd moet worden vind ik voor een omzetanalyse niet relevant.

Alvast bedankt,
Erik

Lijkt me weinig van doen te hebben met: E-Commerce Wetgeving, wel met : belastingwetgeving.
Vraag je financiŽle afdeling, je accountant of ga naar: http://www.belastingdienst.nl/

#3 piet

piet
  • Members
  • 1657 Posts:
  • Naam: Piet

Posted 01 July 2010 - 03:19

Hallo,

Alvast bedankt,
Erik

Volgens mij heeft de verzenddatum er niets mee te maken, wel de datum wanneer er betaald is

#4 Patrick01

Patrick01
  • Members
  • 1 Posts:
  • Naam: Patrick

Posted 12 April 2012 - 11:26

Dag Erik,

Wat je als beginnend accountant als een van de eerste dingen leert is het matching principle. Dat houdt in dat je je omzet zo goed mogelijk moet matchen met de juiste periode waarin je de dienst of het goed levert.

Om even een duidelijk kader te schetsen:
Vrijdag valt op 31 december 2012, Maandag op 3 Januari 2013.
Op vrijdag krijg je de order binnen. Op vrijdag wordt er ook betaald.

Het gevaar wat er in deze situatie bestaat is dat er geschoven gaat worden met de bank en geschoven gaat worden met de omzet. Als je dit in grote getalen doet in het begin en het einde van het boekjaar kun je dus je omzet gaan sturen. Doe je het jaar in jaar uit het zelfde doet je het structureel wel op 1 manier.

Nu zijn er twee opties qua redenatie:
Op vrijdag weet je al dat de levering gaat plaatsvinden.

Of je bent van mening dat je levering pas echt op maandag zal plaats vinden in het nieuwe boekjaar.

Ik ben van mening dat je onderneming het dus juist boekt.

De volgende boekingen krijg je dan:

Op vrijdag:
Bank
@ Vooruit ontvangen bedragen Match 1 Bankafschriften

Op Maandag:
Omzet + levering Match 2 Matching van je levering

Over een boekjaar heen, ontvang je het geld dus in het oude boekjaar en de levering vindt plaats in het nieuwe boekjaar.

Hopelijk heb ik het zo goed en duidelijk uit gelegd. Het staat zo ook in de RJ, Richtlijnen voor de jaarrekening.

Groetjes Patrick
(2,5 jaar accountant geweest bij 1 van de big four)

#5 BeeldBouwers

BeeldBouwers
  • Members
  • 1136 Posts:
  • Naam: Eric van den Berg

Posted 12 April 2012 - 08:55

Vrijdag valt op 31 december 2012, Maandag op 3 Januari 2013.
Op vrijdag krijg je de order binnen. Op vrijdag wordt er ook betaald.

En wat doe je als de klant betaalt met iDEAL? Dan wordt er weliswaar op vrijdag 'betaald', maar de feitelijke bijschrijving (valutadatum) is pas enkele dagen later.
Goed lezen is het halve werk.